Monday 19 September 2011

MY OWN DOMAIN NAME ドメインネーム取得の記憶

日本人にとってまだインターネットに馴染みの薄かった1996〜7年頃、私はあるコンピュータ雑誌で紹介されていた起業家がDomain nameを独自に取得した記事を見て、KOGAにちなんだDomain nameの取得を画策しました。当時、比較的取得しやすかったのは.com, .org, .netの3種類。日本ではco.jp, or.jp, ne.jpにあたりますが、取得するなら本家をと言う気持ちも強く、.com, .org, .netの三種類に的を絞りました。

.com、.orgはすでに取得されておりましたが、幸い.netだけはまだ手つかずでしたので取得申請をすることが出来ました。以後、現在に至るまで保持しています。

さて、その当時.comの持ち主をネットで辿り、どうやらオランダに本社を置く自転車メーカーであることを突き止めました。その当時は、ああそうかという程度で、それ以上詮索もしませんでしたから、.comの持ち主については漠然とした記憶だけが私の頭の中に残っていたました。

ところが、先日、何気ない街中でそのメーカーの製品を初めて目の当たりにしたときに、思いがけずこの記憶が蘇りました。何しろ、車体にKOGA.COMと書かれていたのですから。
(持ち主の方、無断で掲載しましたことをお詫びします。ご覧になっていたら申し訳ありません)
いくつも、ロードバイクのメーカーはありますが、他社の製品にはない、青空を駆け抜けるかのような清々しさとそれでいて飾らず武骨な印象に心を奪われました。ロードバイクが増えてきた都内でも、自転車雑誌でも滅多に見かけません。しかも、オランダ企業であるはずなのに何故か社名がKOGA???

続きます。

It was somewhere around 1996~7 when I decided to apply for my own domain name.  Although there were domain names end with .jp for which I can apply in Japan, I was looking for the domain name end with .com, .org, .net.

Unfortunately koga.com was already taken by other company and koga.org was not available either.  But nobody had applied for koga.net at that moment and I took it.  Until today I have been using the domain name koga.net.

The other day, One single bicycle reminded me of the memory of koga.com.  Yes, it was a bicycle manufacturing company in Netherland.  It was the first time for me to see the bike manufactured by KOGA.

It was beautiful.  It seemed strong, tuff, powerful, and sophisticated.  And I really liked the brand name KOGA.  Exactly the same as my family name.

BUT why they named their company KOGA?  I thought that is a Dutch company... Is KOGA a popular family name in Netherland???

SO I started to find out why...

TO BE CONTINUED

No comments:

Post a Comment